
Dinsdag 20 mei 2025 vond de eerste wijkbijeenkomst onder regie van het nieuwe bestuur van Wijkplatform Molenvliet plaats. Een informatieavond waar het bestuur met tevredenheid op terugkijkt.
Op deze paginastaat een beknopt verslag van deze avond. Ook komt hier t.z.t. een link naar de gestelde vragen te staan. Zodra wij antwoorden op de gestelde vragen hebben zullen wij die hier ook vermelden. Diegene die zijn e-mailadres op het vragenformulier heeft ingevuld zal hier persoonlijk over worden ingelicht.
Met vriendelijk groet,
Het bestuur van Wijkplatform Molenvliet
Verslag infoavond voor wijkbewoners Wijkplatform Molenvliet.
Datum en tijd: Dinsdag 20 mei 2025 20.00 uur
Plaats: Maranathakerk
1: Welkomstwoord Joop van der Tol en introductie nieuw bestuur
Het platform is weer actief met een heel nieuw bestuur. Oud-bestuursleden zijn verhuisd of om andere redenen gestopt. Het nieuwe bestuur wil vooral mensgericht handelen. Faciliteren, informatie en kennis overdragen, inspireren zodat De bewoners van de wijk Molenvliet samen prettig kunnen wonen.
Ons doel is de leefbaarheid in de wijk te verbeteren
2: Introductie moderator Karel v.d. Bosch en opzet avond
Karel is een van de eerste bewoners van Molenvliet. Hij zal de regie hebben over de avond. Vragen kunnen via hem gesteld worden maar ook kan er een formulier ingevuld worden waarop het bestuur een reactie zal geven. De formulieren kunnen achter in de zaal bij de penningmeester worden ingeleverd.
3: Gastspreker Miranda Gerlag Buurtverbinder sociaal domein
Taak van de buurtverbinder is om bewoners met elkaar in contact te brengen en bewonersinitiatieven te ondersteunen. Genoemd kunnen worden de rommelmarkt en de kledingbeurs voor de kleine portemonnee. Kinderen moeten veilig opgroeien, hoe vind je de weg in het oerwoud van regels en instanties, wie kan mij helpen?
Miranda geeft uitleg over het informatiepunt Molenvliet. Iedere woensdagochtend tussen 10.30u en 12.00u zijn er afgevaardigden van diverse instanties aanwezig in het Wijkcentrum om je te helpen. Uitgangspunt is doorverbinden en loslaten als de vraag bij de goede instantie terecht is gekomen. De samenwerking met diverse onderwijsinstellingen is een verbeterpunt. Er ligt hier een gezamenlijk belang met overlappende activiteiten.
4 Gastspreker Ilse Konings Wijkregisseur
Vanuit het gebiedsgericht werken faciliteert de wijkregisseur de samenwerking tussen de Gemeente Woerden en haar bewoners. Er is een team van 4 personen die ieder hun eigen wijk hebben. Bij een conflict tussen bewoners en de gemeente speelt de wijkregisseur een bemiddelende rol. Ook wordt er procesmatig meegekeken bij projecten. Die door de gemeente worden geregisseerd. Komen klachten niet goed door dan kan direct contact opgenomen worden met de wijkregisseur.
Ilse geeft een opsomming van de projecten waar zij als wijkregisseur bij betrokken is. Vanuit het publiek komen er vragen over afvalbakken, tunneltjes, speeltuinen. Waarom doet het wijkplatform daar niets aan? Op deze vragen zal het Wijkplatform via de website reageren en indien nodig actie ondernemen. Zorgen worden uitgesproken over de bezuinigingen die zijn aangekondigd. Onduidelijk is wat de gevolgen zijn in het financieel (ravijn) jaar 2026
5 Intro Website Roel Bos
Roel is bestuurslid en belast met het aktueel houden van de website en stelt zichzelf voor. Hij heeft de verouderde Wijkplatform website nieuw leven ingeblazen en sinds kort is deze operationeel. Er is gekozen voor een eenvoudige menustructuur met koppelingen naar andere sites. Wijkinitiatieven kunnen via de site aangekondigd worden en ook is er een agenda. Voorbereidingen worden getroffen voor een nieuwsbrief die periodiek uitgegeven gaat worden.
6 Intro wijkveiligheid
Helaas zijn beide wijkagenten om onduidelijke redenen verhinderd. |Karel citeert uit de onlangs uitgebrachte veiligheidsmonitor 2023-2025. Als overlast worden nog steeds genoemd als top 5 hardrijden, geluidsoverlast, parkeren, hangjongeren en hondenpoep. Voorgesteld wordt om de wijkagent ook te laten deelnemen aan het wekelijks informatiepunt. Veiligheid zal waarschijnlijk deel uitmaken van een van de geplande thema-avonden van het Wijkplatform Molenvliet.
7 Intro duurzaamheid Mark Bouwmeester
Mark stelt zichzelf voor als bestuurslid energie en als hoofd van de werkgroep duurzaamheid en energie. Diverse energie initiatieven zullen worden gemonitord evenals projecten die te maken hebben met biodiversiteit en klimaat. Het is de bedoeling dat misschien nog dit jaar een thema bijeenkomst over deze onderwerpen door het wijkplatform Molenvliet zal worden georganiseerd
8 Introductie overige bestuursleden
Fons Kroft heeft de taken als penningmeester op zich genomen. Hoewel de problemen in de wereld op dit moment erg groot zijn en nauwelijks beïnvloedbaar wil hij toch op kleine schaal bijdragen aan een betere leefomgeving dicht in de buurt.
Caroline van den Bergh is onze nieuwe secretaresse. Zij was helaas verhinderd. Betrokkenheid bij de mensen in de buurt wordt in deze tijd steeds belangrijker. Ook zij is al vanaf 1982 wijkbewoner toen er in Molenvliet nog een noodwinkel van de Spar was.
9 Gastspreker Angela Manuputty
Sinar Maluku is sinds 1996 gevestigd aan de stromenlaan in het gebouw van het wijkcentrum Molenvliet. De stichting is sinds 2011 de beheerder van het gebouw. Zij levert een bijdrage aan de participatie in de Woerdense gemeenschap met behoud van de eigen cultuur. Doordeweeks vinden er ook sociaal-culturele activiteiten plaats voor en door bewoners van de wijk Molenvliet. Ook wijkbewoners en diverse andere (werk)groepen / organisaties uit de wijk Molenvliet kunnen gebruik maken van het wijkcentrum wanneer dit niet in gebruik is door de stichting. In de loop van de jaren is dat ontwikkeld tot een mooie ontmoetingsplek.
Sinar Maluku is een goed geoliede organisatie met veel gemotiveerde vrijwilligers die vele activiteiten organiseert. De locatie en activiteiten worden als zeer prettig en laagdrempelig ervaren. Iedereen, van jong tot oud, is meer dan van harte welkom.
Het gebouw van Wijkcentrum Molenvliet wordt regelmatig verhuurd. Die is er ook voor diverse bijeenkomsten van vergaderingen en feestjes tot wel 100 personen. De reguliere activiteiten in het wijkgebouw worden stopgezet, wanneer er bijvoorbeeld een overlijden is binnen de Molukse gemeenschap. Uitzondering hierop is de zaterdag, wanneer het gebouw verhuurd is voor bijvoorbeeld een feest. De beschikbaarheid van het gebouw wordt beheerd door de stichting Sinar Maluku.
Nu Stichting Wijkplatform Molenvliet Woerden nieuw leven is ingeblazen, is het de bedoeling dat beid e organisaties intensiever gaan samenwerken. We denken dan aan vergaderingen in het gebouw, bijeenkomsten en inwonersinitiatieven binnen de wijk. We hopen op een mooie samenwerking, zodat het Wijkcentrum Molenvliet meer bekendheid krijgt.
10 Gastspreker Mariette Pennards
Mariëtte vervangt wethouder Roy Luca die verhinderd is. De coördinatie van het sociaal domein en inwonersparticipatie vallen onder de verantwoordelijkheid van de wijkwethouder. In sommige wijken wordt periodiek een wijkschouw gedaan. In een stad met 55.000 inwoners zijn er veel punten die verbetering behoeven zoals de verkeersproblematiek. Via de platforms kunnen bewoners bijtijds geïnformeerd worden en meedenken aan oplossingen.
10a Kunst en Cultuur
Karel vraagt aandacht voor de kunst in de wijk en is tot de conclusie gekomen dat wij er toch bekaaid van af komen in onze wijk. Er zouden plannen zijn voor een nieuwe opzet van het orakelplein.
Verder is er een initiatief om een mozaïekbankje te plaatsen bij het winkelcentrum. Wendy van de winkeliersvereniging gaat e.e.a. coördineren.
Beide punten zullen door het bestuur van het Wijkplatform worden opgepakt.
11 Slotwoord voorzitter Joop van der Tol
Er is voldoende werk aan de winkel en de eerste stap is gezet. We gaan kijken of er thema-avonden georganiseerd kunnen worden over bijvoorbeeld veiligheid of energie en duurzaamheid.
Joop dankt het publiek en gastsprekers voor hun bijdrage. Speciaal woord van dank voor onze moderator Karel en onze wethouder Mariette die zelfs op haar huwelijksdag nog haar bijdrage wilde leveren aan deze avond.